Jak zmotywować do nauki języków obcych.
Cokolwiek w życiu robimy, chcielibyśmy znać tego wartość i widzieć sens naszych poczynań.
Dzieci także.
Jeśli każemy naszemu dziecku iść na zajęcia z angielskiego nie tłumacząc mu dlaczego ma to robić, nie pokazując mu możliwości wykorzystania tej wiedzy – niestety nasze dziecko nie będzie dostatecznie zmotywowane aby się uczyć.
Nauka najmłodszych dzieci bazuje zawsze na zabawie i pozytywnej energii. U dzieci starszych rodzi się już zwątpienie:
Po co mi to?
Nie chce mi się !
Ważne jest abyśmy już na samym początku nauki wzbudzali w dzieciach motywację wewnętrzną.
Motywacja wewnętrzna jest wtedy, gdy człowiek dąży do zaspokojenia swoich własnych potrzeb, które sam odczuwa. Czyli nasze dziecko samo powinno zobaczyć potrzebę nauki.
Zatem, jak my rodzice, możemy pomóc w tym, aby dziecko zobaczyło potrzebę nauki języków obcych i miało do tego motywację wewnętrzną? :
- Pomóż znaleźć odpowiedź na pytanie: Dlaczego powinienem się uczyć języka obcego?
- Nie porównuj do innych.
- Pokazuj jak bardzo w życiu codziennym jest potrzebna znajomość języków.
- A co jeśli nie? – pokaż perspektywę funkcjonowania dziecka za kilka lat, gdy nie będzie się uczyło języków.
Motywacja do nauki języka pojawi się sama, gdy tylko znajdzie się potrzebę!
Trzy najważniejsze zasady, aby nauczyć się każdego języka efektywnie i przyjemnie to:
1.Systematyczność.
Uczestnictwo w zajęciach zorganizowanych ma swoją dobrą energię i pomaga w mobilizacji. A gdy uczysz się w domu, to warto się zorganizować.
Jak to zorganizować w praktyce?
Ustal, że uczysz się np. 20 minut dziennie, codziennie, albo 2 x 10 minut dziennie, codziennie.
Takie rozwiązanie ma dwa fundamenty. Po pierwsze nie ważne jak bardzo jesteś zajęty, zawsze znajdziesz 20 minut w ciągu dnia. Po drugie bierzesz sobie małe dawki, a przez to dokładasz cały czas małe cegiełki do budowania swojej umiejętności, nie męcząc się przy tym. Paradoksalnie nauka małymi partiami jest szybsza i wcale nie trwa wiele lat. Dzieje się tak dlatego, że małe dawki są jakościowe, czyli ważne i łatwiejsze do zapamiętania.
2. Różnorodność.
W przypadku języka najskuteczniejszy będziesz, gdy zaczniesz zamiennie praktykować wszystkie cztery aktywność językowe:
-słuchanie
-czytanie
-mówienie
-pisanie
3.Balans.
Zachowaj balans między typową nauką: rozwiązywanie ćwiczeń, nauka słówek a językową rekreacją.
Językowa rekreacja?
Jest to rozwijanie swoich zainteresowań poprzez oglądanie filmów w obcych językach, czytanie blogów, artykułów czy e-booków. Ponadto jest to czysta przyjemność słuchania muzyki w obcym języku czy spotykania się z obcokrajowcami w zupełnie nieformalnych kontekstach itd.
Aby zaistniała wewnętrzna motywacja u naszych dzieci, my jako rodzice, nauczyciele, powinniśmy przedstawiać korzyści płynące z nauki. Ale korzyści dla dziecka. Nie myślmy z pozycji dorosłego: Ucz się, bo będziesz miał w przyszłości lepszą pracę.
Raczej, bardziej dotrze, gdy powiemy:
Ucz się, ponieważ na wakacje wyjedziesz za granicę.
Ucz się, ponieważ zapiszę cię na obóz językowy.
Ucz się, ponieważ zaimponujesz w towarzystwie.
Ucz się, ponieważ będziesz mógł korzystać z literatury obcojęzycznej.
Powinniśmy przyjrzeć się swojemu dziecku i zastanowić się, co na ten moment może być dla niego atrakcyjne, aby stało się argumentem w nauce języka obcego.
Możemy również zadać sobie pytania, które później pomogą nam wdrożyć naukę dla naszej pociechy:
-Jak stworzyć nawyk systematyczności?
-Jakie konkretne, przyjemne rzeczy można praktykować w ramach rekreacji, żeby uczyć się bezwysiłkowo?
-Jak dobrze można się bawić, stosując zamiennie cztery aktywności językowe (słuchanie, czytanie, pisanie, mówienie) według preferencji mojego dziecka?
-Czym interesuję się moje dziecko i jak mogę pomóc mu przenieść to zainteresowanie na naukę języka?
Powodzenia.