29 sierpnia, 2022 · Blog

Dla najmłodszych nauka ma być radosnym odkrywaniem świata.

– Gdy rodzic pyta malucha po zajęciach czego się dzisiaj nauczyło a ono nie potrafi odpowiedzieć – To jest ok.

Małe dzieci często „magazynują” wiedzę a najistotniejszym aspektem zajęć jest to, że dziecko jest zadowolone z przebiegu lekcji. Wychodzi z niej, z radością i poczuciem, że był w odpowiednim miejscu. We wczesnym nauczaniu języka obcego istnieje ogromna potrzeba osłuchania dzieci z językiem, zanurzenia ich w jego melodię i dźwięki za pomocą najróżniejszych materiałów: bajek, wierszy, piosenek, nagrań edukacyjnych. Dziecko musi dobrze czuć się w otoczeniu dźwięków przekazywanego języka.

Nauka języka (i nie tylko) ma być czymś przyjemnym, zabawą i radosnym odkrywaniem świata.

,,sposób pracy z małymi dziećmi jest ważniejszy niż jej wymierny efekt, gdyż motywacja do pracy, jako fundament dalszej wieloletniej pracy, jest w tej grupie wieku ważniejsza niż wymierne efekty językowe”

Hanna Komorowska, metodyk nauczania języków obcych

Musimy wiedzieć, że fundamentem dzieci do ich dalszej nauki jest ich wewnętrzna motywacja, którą nabywają jako pewną umiejętność, dzięki nauce pełnej radości i zabawy.

Kilka wskazówek jak uczą się dzieci:

1. ZABAWA

Skuteczna nauka, kształtująca motywację i dobre nawyki – tylko przez ZABAWĘ.

Nauka nigdy nie może być nudna.

U małych dzieci, zapamiętywanie odbywa się głównie przez zabawę, śpiew, rymowanki, gry ruchowe, teatrzyki czy prace plastyczne. Takie aktywności może zaproponować rodzic sam w domy, wszyscy mamy dostęp do Internetu. Dzięki temu dziecko osłucha się języka a nauka będzie przychodzić mimo chodem. I będzie kojarzona z przyjemnością.

2. RUCH

Ruch jest ważny i pomaga w KONCENTRACJI.

Najbardziej odpowiednie na tym etapie są wszelkie gry ruchowe: pokazywanie słów w kalamburach, powtarzanie słówek i trafianie piłką do kosza, gry z użyciem kolorowanek czy obrazków.

3. ZMYSŁY

Przy szybkim i trwałym przyswajaniu nauki trzeba zaangażować wszystkie zmysły, bo przecież dzieci najlepiej uczą się poprzez doświadczanie – patrzą, słuchają, dotykają, smakują i wąchają.

4. MOTYWACJA

Aby dziecko było zmotywowane do nauki, to na początku zajęć wskazana jest  pozytywna stymulacja. Powinniśmy w sposób atrakcyjny zachęcić dziecko do podejmowania inicjatywy i do otwartości na nowe.

Aby zaistniała motywacja mały uczeń musi wiedzieć po co coś robi. Jednakże dzieci kierują się zasadą przyjemności. One po prostu chcą dobrze spędzić czas, w gronie sprzyjających mu osób. Dlatego niezmiernie ważna jest atmosfera na zajęciach. Równie ważne jest nastawienie rodziców do zajęć na jakie posyłają dzieci: co wtedy mówią?

– Super, że idziesz na angielski, na pewno się tam będziesz dobrze bawił.

Czy

– Super, że idziesz na angielski, to bardzo ważne, postaraj się zapamiętać jak najwięcej.

Pamiętajmy, że małe dzieci po prostu chcą się dobrze bawić, nauka przychodzi samoistnie.

5. UWAŻNOŚĆ

Angielski jest wszędzie.

W nauczaniu języków obcych bardzo ważne jest bazowanie na materiałach autentycznych. Warto bawić się w odnajdywanie obcojęzycznych napisów na ulicy, w prasie czy na koszulkach.

Gdy rodzic „bawi” się z dzieckiem w odnajdywanie obcojęzycznych napisów, dziecko widzi jakie jest to potrzebne do rozumienia otaczającego świata.

Tę zasadę świetnie wykorzystała marka Endo, która z kampanią ‘Powiedz to po angielsku z Endo’ zaprasza do nauki języka obcego. Firma, wspiera poznawanie nowych słów, we właściwym sobie, dowcipnym stylu – poprzez serię koszulek z chwytliwymi hasłami, jak: “Don’t talk to me Boo Bear!”, “Talk to me Boo Bear”, “Made for cuddles”, “The king is only one”, “Oryginal”, które umilą każdą naukę. W ramach projektu ENDO pokazuje, że dzieci możemy oswajać z językiem angielskim na własną rękę, w przyjemnej atmosferze w domu.